Wat is CrossFit?

CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en turnen combineert in één trainingsvorm. De perfecte ondersteuning voor je totale fitheid. Met CrossFit richten we niet op één specifieke situatie of toepassing. We willen ervoor zorgen dat je optimaal voorbereid bent op het onverwachte.

CrossFit gaat terug naar de basis, waar functionele bewegingen, met een hoge intensiteit en een grote variatie aan oefenvormen belangrijke aspecten zijn. Bewegingen waarbij het hele lichaam betrokken is, denk aan: tillen, gooien, duwen, trekken, klimmen, springen en rennen. Met als gevolg dat je sterker wordt in alle 10 de aspecten van fitheid, namelijk: uithoudingsvermogen van hart, bloedvaten en ademhalingsstelsel, weerstandsvermogen, sterkte, flexibiliteit, kracht, snelheid, coördinatie, wendbaarheid, evenwicht en nauwkeurigheid.

Voor wie is CrossFit?
Het doel van CrossFit is om je op alle fronten zo fit mogelijk te maken, ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid. Of je nu brandweerman, huisvrouw, politieagent, kantoormedewerker, kind of grootvader bent; iedereen kan van CrossFit profiteren!

 

World-Class Fitness in 100 Words
(by Greg Glassman, founder of CrossFit)

"Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. Practice and train major lifts: Deadlift, clean, squat, presses, C&J, and snatch. Similarly, master the basics of gymnastics: pull-ups, dips, rope climb, push-ups, sit-ups, presses to handstand, pirouettes, flips, splits, and holds. Bike, run, swim, row, etc, hard and fast. Five or six days per week mix these elements in as many combinations and patterns as creativity will allow. Routine is the enemy. Keep workouts short and intense. Regularly learn and play new sports."